perjantai 14. marraskuuta 2014

Thesis project: Tailor-made men´s shoes for over-wide foot

Hei kaikille pitkästä aikaa!

Aikaa on kulunut useampi kuukausi siitä, kun sain opinnäytetyöni valmiiksi, mutta nyt päätin pureutua pitkän kirjoittelutauon jälkeen tuohon prosessiin. Aihe on käsityönä valmistetut miesten mittatilausjalkineet ylileveälle jalalle. Ennen sitä kerron kuitenkin missä nyt mennään ja mihin nämä kuukaudet ovat oikein kadonneet edellisestä kirjoittelusta.

Aika meni aikalailla koulun loppuun suorittamiseen ja vihdoin olenkin virallisesti jalkinemuotoilija! Valmistuin 30. kesäkuuta HAMK/Wetterhoffista jalkineen suuntautumislinjalta. Heti heinäkuussa perustin yrityksen, jonka nimi on luonnollisesti Sulokas eli tuotemerkki, jota olen tehnyt tunnetuksi noin parisen vuotta.
Kolme ensimmäistä kuukautta meni aika puhtaasti yrityksen rakentamisessa: työpajan pystyttämisessä, materiaali tilauksissa, konehankinnoissa, yleisessä paperi hässäkässä, nettisivujen parissa ym. ym. Oli todellinen yllätys miten hitaasti kaikki oikeastaan sai siihen pisteeseen, että pääsin varsinaisesti valmistamaan tuotteita. Aloitin laukuilla, koska niihin tarvittavat koneet minulta löytyy. Jalkineiden valmistus odottaa tulemistaan, koska minulta puuttuu kokonaiset lestisarjat sekä joitakin koneita. Hinku on kuitenkin kova, että pääsisin mahdollisimman pian harjoittamaan varsinaista ammattiani eli puuhastelemaan kenkien parissa. Mittatilauskengät ehdottomasti kiinnostavat ja toivon, että myös Suomesta löytyy asiakaskuntaa aika arvokkaalle tuotteelle (esim. englannissa hinnat pyörivät noin 2000 eurossa käsin valmistetuissa jalkineissa). Laatu maksaa, mutta eron huomaa. Se on selvä asia. Siitä aasinsiltaa kipitellen voisinkin siirtyä varsinaiseen aiheeseen eli miten mittatilausjalkineet todella sitten valmistetaankaan. Ei voi liiaksi painottaa sitä, että lopulliset kengät ovat täysin käsin valmistetut. Ainoastaan päällisten ompeleisiin on käytetty ompelukonetta. Voin kertoa, että sormet hellinä tein kenkäparia käsin usean kuukauden ajan. 

Kaikkihan sai alkunsa jo muutama vuosi sitten, kun asiakkaani esitti toiveen, että valmistaisin hänelle istuvat kengät. Hänellä on varsin leveä jalkaterä ja kaikki kengät hiersivät tai painoivat pahasti eli kaupalliset lestinmallit olivat aivan liian kapeita hänen jalkoihinsa. 
Asiaa jonkin aikaa pohtineena keksin, että voisin tehdä opinnäytetyön aiheesta. Pelkän lestinmuokkauksen sijaan voisin korottaa hiukan rimaa ja valmistaa lestimallin itse puusta. Lopullista lestiparia en kuitenkaan lähtenyt tekemään, koska siinä olisi loppunut ammattitaito. Miten olisin pystynyt tekemään vielä peilikuvan lestin pariksi tai valmistamaan mekanismeja? En mitenkään, joten toisen jalan lestiaihio sai riittää, jonka pohjalta lestitehdas voi valmistaa minulle varsinaisen lestiparin mekanismeineen. Joudun aika paljon tiivistämään asioita, koska kyseessä on todella pitkä projekti. Seuraava tarina ehkä valottaa, miksi käsin valmistetut kengät siis maksavat helposti tuhansia euroja...

Kaikki lähti asiakkaan jalkaterien mitoista ja piirustuksista. 

Jalkojen piirrokset ja mitat.
Lestimallin suunnittelua jalan muotoja mukaillen.

Itse lestimallin valmistus alkoi sahaamalla lankusta paloja, höyläsin ja laitoin liimaukseen, jotta saisin riittävän ison puukappaleen mallille. Sen jälkeen liika materiaali poistettiin ja haettiin lestistä muoto karkeasti esiin.

Mallin hahmoittelu puukalikkaan.
Vannesahalla tehtiin rankin puumateriaalin poisto.
Tästä oli hyvä jatkaa hiomalla pyöreät muodot esiin. Kokemattomana tekijänä tuli välillä otettua, ehkä liikaa materiaalia pois mitä lisäin takaisin muovikitillä. Muovikitin käyttö on nykyään yksi yleisimmistä lestinmuokkaus menetelmistä nahan lisäksi. Korkkiakin käytetään jonkin verran.

Muodon hakua hiomalla.
Tein useamman sovituskengän matkan varrella. Nyt näiden kokemuksien jälkeen vähemmälläkin pärjää, kun tietää mitä tekee. Sovituskengällä testattiin mallin istuvuutta, sekä muotoa. Kärjen alueen muoto on hivenen erikoisempi, joten oli hyvä nähdä miltä itse kenkä näyttää.

Sovituskenkä. Huomasimme, että malli on vielä liian pitkä kannan alueelta ja muutenkin kantapään "kuppi" on liian iso, joten sitä piti pienentää. Jalkaterän luut taas alkoivat peilata kengän päällisen läpi, joten niille alueille oli lisättävä laajuutta.
Tein viimeiset muutokset lestimalliin ja lähetin mallin lestitehtaalle varsinaisia lestejä varten.

Valmis lestipari saapui lestitehtaalla. Vieressä malli, jonka valmistin itse. Hienoa nähdä kokonainen pari! Lesti antaa siis kengälle muodon. Ilman sitä kengät olisivat vain muodottomat tossut.
Jalatkaan eivät ole täydelliset kopiot toisistaan, joten viimeiset tarkistukset piirrustuksien ja mittojen mukaan täytyi vielä tehdä lopullisiin lesteihin. Jouduinkin vähän muokkaamaan muutamaa kohtaa. Tällä kertaa käytin nahkaa, koska se ei takuuvarmasti lähde murtumaan, kun lesteihin lyödään nauloja.

Itse mittatilauskenkien valmistus käsin voi siis vihdoin alkaa! Työvaiheita on satoja, joten pakko on hivenen oikoa joissain kohdissa. Saatte kuitenkin aika kattavasti vihiä missä mennään ;)

Enin täytyy kenkiin rakentaa pinkopohjat, joka on koko kengän perusta heti lestin jälkeen. Voidaan ajatella, että pinkopohja on kengän sisäpohja. Ei se perinteinen pohjallinen vaan sellainen mikä pitää koko kengän kasassa. Sen ympärille kiinnitetään päälliset ja ulkopohja.

Pinkopohjan muotoilua ja valmistusta. Pinkopohja vedetään hiukan pidemmälle holvikaaren korkeudelle, jotta se istuu ja tukee mukavasti jalkaa. Seuraavaksi pinkopohjaan ruvetaan kaivertamaan randipenkkiä randin ompelua varten. Randi on nahkainen kaistale joka kiertää pohjan reunaa.
Kun pinkopohja on valmis ja randipenkki kaiverrettu, niin alkoi päällisten kaavoitus ja ompelu. Saumoista nahan reunat ohennettiin käsin viistoksi, jotta mikään sauma ei hierrä jalkaa kenkää käytettäessä. Käytin hienosti muotoutuvaa karviparkkinahkaa. Ajattelin, että se toimisi parhaiten, kun lesti on noin kurvikas. Ajatuksena oli myös värjätä kenkiin lopuksi hieno punamusta patina eli eräänlainen liukuvärjäys. Yksityiskohtana lisäsin kirkkaan punaisen lakerinahka randin kappaleiden väliin sekä iltin samasta nahasta eli kappaleen joka tulee nauhoituksen alle.

Valmis randipenkki vasemmalla, oikealla ylhäällä päällisen kappaleita ja alhaalla valmiit päälliset, joita on jo hivenen muokattu lestin muotoon.
Seuraava vaihe oli kovikkeiden ohennus veitsellä ja päällisten pinkominen lestin päälle. Kovikkeet lisättiin vuorin ja päällisen väliin ennen lopullista pinkomista.

Vasemmalla ohennan kantakappia. Kantakappi antaa kannan alueelle tukea ja pitää kengän ryhdissä. Kaikki materiaalit olivat nahkaa. Oikealla ylhäällä ohennan muita tukikappaleita, jotka myös tulevat vuorin ja päällisen väliin., niin kuin alhaalla kuvassa näkyy.
Päällisen pinkominen lestille. Väliin lisättiin kovikkeet liisterin tyyppisellä liimalla, naulattiin kiinnni ja jätettiin kuivumaan. Kovikkeiden kuivumisen jälkeen voitiin päällinen pinkoa loppuun.

 Pinkomisen jälkeen voitiin ommella randi päällisen läpi pinkopohjan randipenkkiin. Jopa nyöri valmistettiin käsin ohuemmista langoista ja vahattiin. "Neulana" käytettiin paksua siimanpätkää joka liitettiin karhennettuun siimaan pyörittelemällä ja vahaamalla hyvin.
Ylhäällä nyörin valmistusta ohuemmista langoista. Alhaalla ompelen randia päällisen läpi randipenkkiin. Tällä ompeleella varmistetaan, että päällinen pysyy hyvin kiinni ja kengästä tulee todella kestävä. Samalla saadaan kiinni randi, johon taas pohja ommellaan kiinni.
Seuraavaksi tasoitetaan pinkopohjan alapuoli tasaiseksi, jotta ulkopohja on hyvä liimata kiinni, eikä se jää lommolle. Myös ulkopohja nahkaa, joka on tarkoitettu pohjitukseen.

Pohjaan liimattiin ennen tasoitusta tukevaa ja paksua nahkaa lenkin alueelle, eli kantapäästä noin reiluun puoleenväliin pohjaa. Tämä alue vaatii lisätukea (näkyy hiukan korkin alta ruskeana), koska se joutuu kovaan rasitukseen käytössä. Tasoittamiseen käytettiin tässä tilanteessa korkkia, mutta myös nahan jämäpaloja voisi käyttää. Alimmaisessa kuvassa näkyy ommeltu randi. Ylimääräinen nahka leikattiin myös pois. Koron alueelle randia ei tule, mutta se kuitenkin ommellaan.
Ensin randiin merkattiin painamalla tikkien kohdat ja pohjaan leikattiin ura mattoveitsellä ja avattiin kuvassa näkyvällä työkalulla. Pohja ommeltiin samanlaisella käsintehdyllä nyörillä, jossa paksut siimat toimivat "neuloina".  
Kaikissa työvaiheissa nahka on ollut kosteaa. Paksuimmat nahakamateriaalit liotettiin vähintään pari tuntia vedessä, jonka jälkeen ne käärittiin märkään sanomalehteen ja muovipussiin vuorokaudeksi ennen käyttämistä, jotta kosteus menisi hyvin materiaalin sisään. Irrallisia kappaleita sekä kenkiä ei kannattanut jättää kuivumaan, jos työ oli kesken, koska kuivaa nahkaa on hyvin raskas työstää eikä se muokkautuisi niin hyvin. Myös työnteon aikana oli syytä kostutella nahkaa, jolloin jälki on siistimpää ja samalla säästää omia voimiaan.

Seuraava vaihe on koron rakentaminen. Ensin kuitenkin täytyy valmistella kupera kantapään alue.

Koron pohjalle oli hyvä kiinnittää viistoksi ohennettu nahkakaistale, joka vie kuperuutta pois, jolloin on parempi lähteä rakentamaan siistiä ja suoraa korkoa.  
Kannan valmistelu korolle. Ensin kanta naulattiin kiinni, lyötiin naulat kunnilla sisään, jotta vestä voi käyttää pinnan tasoittamiseen.
Korko rakennettiin kerros kerrokselta ja kiinnitettiin liisterimäisellä liimalla ja lyötiin kiinni nauloilla, jotka taas lyötiin  muutaman millin verran sisään. Jokainen kerros kannatti leikata heti kiinnittämisen jälkeen. Valmiin koron tasoitus olisi ollut liian raskasta.
Koron valmistumisen jälkeen pohja tasoitettiin raastamalla sitä terävällä lasinpalalla. Samalla tapaa lasia käytettiin reunojen siistimiseen. Karkeimmat kohdat kannatti ottaa ensin mattoveitsellä pois. Ronskimman siistimisen jälkeen alettiin viimeistellä randia painamalla uria tikin välin mukaisesti nahkaan. Välillä reinaa leikattiin erikoisveitsellä siistiin kulmaan ja painettiin urat uudelleen. Työkalu voitiin kuumentaa jo tässä vaiheessa, jotta urista tulee voimakkaammat ja kestävät.
Viimeistely kesti todella pitkään ja se kannatti tehdä huolella, jotta kengistä tulee mahdollisimman tyylikkäät ja ammattimaisesti valmistetut. Nahkapohjan reuna tuli olla sileä tasainen, joten sitä työstettiin monilla erilaisilla työkaluilla. Vielä oli kuitenkin jäljellä kenkien värjäys. Päälliset likaantuivat aika paljon, kun työ oli raskasta eikä mitään siisteintä. Jos olisin halunnut pitää kengät vaaleina, olisi päälliset pitänyt suojata hyvin. Nyt kuitenkin vain pesin pahimmat jäljet nahkasaippualla ja annoin kenkien kuivua hyvin ennen värjäämistä.

Käytin pohjalle ensin punaista narviväriä, jonka jälkeen aloin lisätä varovasti mustaa narviväriä. Mustan kanssa täytyi olla tarkkana, että liuku olisi punaiseen mahdollisimman  pehmeä ja sulava. Pohjiin käytin lisäksi vielä paksumpaa punaista ja lopuksi mustaa nahkaväriä, joka on tarkoitettu nimenomaan nahkapohjiin. 
Viimeistelin patinan punaisella ja mustalla kenkälankilla, värittömällä vahalla ja värin kiinnitysaineella. Kenkiä kiillotettiin hyvin paljon rievulla jokaisen värjäys- ja vahakerroksen välissä.

Pohjiin oli syytä kiinnittää väri kuumennetuilla työkaluilla, jotta väri ei irtoa esimerkiksi mattoon vaan ennemmin kuluu ajan kanssa jättämättä ikäviä värijälkiä sisätiloihin.

Pohjan värin kiinnitys kuumilla metallityökaluilla.
Siinä siis oli usean kuukauden projekti. Valmistin kengät Tallinnassa Karpar Paas nimisen henkilön opissa Eesti Kunsti Akadeemiassa Nahkataiteen linjalla. Kurssi oli ainakin toistaiseksi kertaluontoinen ja voidaankin sanoa, että minulle sattui aika hieno tuuri, että se järjestettiin juurikin minun vaihto-opintojen aikana! Tuohon oli hieno päättää opinnot niin Tallinnassa kuin Hämeenlinnassakin.

Lopputulokseen asiakas oli todella tyytyväinen. Ainut pieni muutos, jonka täytyi tehdä jälkikäteen kenkiin, oli suuaukon venyttäminen nilkkaluun alta. Muuten kengät istuivat täydellisesti. Hänellä oli toinen pieni patti nilkkaluun alla, joka hiertyi reunaan. Onneksi se oli helppo muuttaa.

Vielä lopulliset kuvat kengistä:

Käsityönä valmistetut miesten mittatilauskengät, Sini Tanninen, Sulokas

Käsityönä valmistetut miesten mittatilauskengät, Sini Tanninen, Sulokas

Käsityönä valmistetut miesten mittatilauskengät, Sini Tanninen, Sulokas

Käsityönä valmistetut miesten mittatilauskengät, Sini Tanninen, Sulokas


Kengät asiakkaan jalassa.

Käsityönä valmistetut miesten mittatilauskengät, Sini Tanninen, Sulokas

Käsityönä valmistetut miesten mittatilauskengät, Sini Tanninen, Sulokas

Tämä oli yksi hienoimmista asiakastöistä, mitä olen tehnyt! Kiitos siitä ja kiitos ihanalle asiakkaalle, joka antoi minulle lähes vapaat kädet suunnittelun suhteen!

Kiitos myös lukijoille! Palataan pian!



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti